Analisis Metode Pembelajaran Tahfidz Dalam Meningkatkan Motivasi Menghafal Al-Qur’an

  • Zulma Hari Pascasarjana UIN Imam Bonjol Padang
  • Rusydi Rusydi UIN Imam Bonjol Padang
  • Misra Misra UIN Imam Bonjol Padang

Abstract

The aim of this research is to analyze the importance of motivation in Al-Qur'an tahfidz learning activities, the appropriate methods used by tahfidz supervisors in learning Al-Qur'an tahfidz and the strategies of tahfidz supervisors in providing motivation and using appropriate methods in learning Al-Qur'an tahfidz 'an 'a. This type of research is field research (field research) which is qualitative in nature. Research that uses information obtained from research targets is called respondents and informants through observation, interviews and so on. Primary data sources were obtained from structured interviews and field observations with informants. The resource persons for this research were the School Principal, tahfidz supervisor, and tahfidz participants. Data validity techniques include: Credibility, transferability, dependability and confirmability. The results of this research analysis are that internal motivation can grow because of external motivation such as the method used. Some of the methods used are the talaqqi method, muraja'ah method, wahdah method, sima'i method, takriri method, tasmi' method. Strategy in using methods by developing appropriate method mechanisms in learning.


 

References

Afnita, N., Sari, D. P., Arafat, A., Putra, F. W., & Wandi, J. I. (2022). MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 7(2), 126-130. doi:https://doi.org/10.26740/jp.v7n2.p126-130

Abdul Mujid. (2006). Kepribadian dalam Psikologi Islam. PT Raja Grafindo Persada.

Ahmad Rosidi. (2017). Strategi Pondok Tahfidz Al-Qur’an dalam Meningkatkan Motivasi Menghafal Al-Qur’an (Studi Multi Kasus di Pondok Pesantren Ilmu Al-Qur’an. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Almujab, A. T., & Mukhlison, M. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Pelaksanaan Program Tahfidz Al-Qur’ an Di SMP Negeri 1 Wungu Kabupaten Madiun. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(2), 187-202. doi:https://doi.org/10.33367/ji.v9i2.1019

Arsip SMPN 4 Lubuk Alung. (2024). Profil SMP Negeri 4 Lubuk Alung, dikutip dari arsip SMP Negeri 4 Lubuk Alung [dataset].

Fajri, Ahmad. (2023). Peran Guru Tahfiz Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Untuk Menghafal Al-Quran Di Rumah Tahfiz Asshadiq Aur Birugo Tigo Baleh. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Dasar 3 (1): 3

Fathurrahman, Muhammad dan Sulistyorini. (2012). Belajar & Pembelajaran, (Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional). Penerbit Teras.

Jalil, A. (2018). Studi Historis Komparatif Tentang Metode Tahfiz Al-Qur’an. Jurnal Studi Ilmu-ilmu Al-Qur'an dan Hadis, 18(1), 1-16. doi:https://doi.org/10.14421/qh.2017.1801-01

Kunci, K. (n.d.). Metode Pembelajaran Tahfidz Camp Di SMAIT As-Syifa Boarding School Subang (Studi Deskriptif di SMAIT As-Syifa Subang).

Masita, Rahma. (2020). Santri Penghafal Alquran: Motivasi dan Metode Menghafal Alquran Santri Pondok Pesantren Tahfizul Qur’an Sungai Pinang Riau. Jurnal Kajian Manajemen Dakwah 3 (1): 71

Mudinillah, A., & Aprilia, N. W. (n.d.). Pelaksanaan Metode Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di Talamau Tahfidz Centre (TTC) Talu, Pasaman Barat. Jurnal Pendidikan Islam.

Muhammad Fatih Billah. (2019). Metode Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di SMP Unggulan Al-Hidayah Tarik Sidoarjo. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Mustafa, M. S. (2016). Pelaksanaan Metode Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an Di Madrasah Tahfidz Al-Qur’an Al-Imam ’Ashim Tidung Mariolo, Makassar. Al-Qalam, 18(2), 245. https://doi.org/10.31969/alq.v18i2.73

Nur Hidayah. (2018). Motivasi Menghafal Al-Qur’an Mahasiswa Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang Angkatan 2015/2016. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Rizalludin, Aziz. (2019). Implementasi Metode Talaqqi dalam Pembelajaran Tahsin Dan Tahfiz Al-Qur’an. Khazanah Pendidikan 1 (1): 23

Romdhoni, Ali. (2015). Tradisi Hafalan Qur’an di Masyarakat Muslim Indonesia. Journal of Qur’an and Hadisth Studies 4 (1): 2

Shunhaji, A., Siskandar, S., & Huda, C. (2023). PROFESIONALISME GURU TAHFIZ DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI MENGHAFAL AL-QUR’AN SISWA SMP CITA MULIA PAMULANG, TANGERANG SELATAN. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 5(3), 275-287. doi:https://doi.org/10.36671/andragogi.v5i3.693

Syaripuddin, S., & Baso, A. S. (2020). Makna Menghafal Al-Qur’an Bagi Masyarakat Kampung Lempangeng Desa Boddie Kec. Mandalle Kab. Pangkep. 1.

Syndi Dwi Putri. (2020). Motivasi Anak dalam Menghafal Al-Qur’an di Taman Pendidikan Al-Qur’an Insan Istiqamah Simpang Sungai Duren Kecamatan Jambi Luar Kota Kabupaten Muaro Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Ulfatun Mardhiyah. (2020). Metode Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di Pondok Pesantren Futuhiyyah 1 Kabupaten Lampung Utara. UIN Raden Intan Lampung.

Zawawie, Mukhlisoh. (2013). Pedoman Membaca, Mendengar dan Menghafal Al-Qur’an. PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.
Published
2024-05-27
How to Cite
HARI, Zulma; RUSYDI, Rusydi; MISRA, Misra. Analisis Metode Pembelajaran Tahfidz Dalam Meningkatkan Motivasi Menghafal Al-Qur’an. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 367-376, may 2024. ISSN 2797-7668. Available at: <https://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/488>. Date accessed: 12 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.55062//IJPI.2024.v4i1/488/5.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.