Otoritas Khalifah Utsman Dalam Pengumpulan Al-Qur'an
Abstract
This research reveals that the authority of Utsman bin Affan caliphate played an important role in the collection of Al-Qur'an verses. For this reason, the aim of this research is to describe the steps that Utsman went through to make the Ottoman Mushaf an official mushaf. Through qualitative research methods with library research, historical approaches and critical analytical methods, several significant results have been found. The results obtained in this research are that during the leadership of Caliph Utsman bin Affan, he borrowed a Mushaf from the time of Abu Bakr, assigned the team to immediately compile the Ottoman Mushaf, then sent copies to various cities, sent the Mushaf of friends other than the Ottoman, and sent readers of Al-Qur'an equipped with mushaf. These steps reflected Uthman's proactive policy of preserving the integrity of the Qur'an and ensuring that Islamic teachings derived from Divine revelation remained unchanged and uniform throughout the Muslim community.
References
Afnita, N., Wandi, J. I., & Melati, M. (2021). Kompetensi Pedagogik Tenaga Pendidik dalam Menggunakan Metode Pembelajaran Pada Bidang Studi Sejarah Kebudayaan Islam di MTsN 5 Padang Pariaman. Ikhtisar, 1(2), 128-138. doi:https://doi.org/10.55062//IJPI.2021.v1i2.28
Agung, l. (2018). Peran Manusia Sebagai Khalifah Allah di Muka Bumi Perspektif Ekologis dalam Ajaran Islam. Jurnal Penelitian Islam.
Aisye, I., & Suci, I. (2022). JAM’UL QUR’AN MASA KHULAFA ALRASYIDIN DAN SETELAH KHULAFA ALRASYIDIN,. MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran dan Hadis, Vol. 2, No. 1, 112–123. https://doi.org/10.54443/mushaf.v2i1.25
Akmalia, R. (2018). PRAKTIK MANAJEMEN MASA KHALIFAH UTSMAN BIN AFFAN,. Jurnal Sabilarrasyad, Vol. 3, No. 2.
Al-A’zami, M. M. (2005). Sejarah Teks Al-Qur’an dari Wahyu Sampai Kompilasi,. Gema Insani.
Amal, & Adnan, T. (2013). Rekonstruksi Sejarah Al-Qur’an,. Alvabet.
Amrullah, Z., Islam, M. H., & Ishak, M. I. B. (2020). KODIFIKASI WAHYU (Menyoal Kesejarahan Pembukuan Naskah Al-Qur’an),. Humanistika: Jurnal Keislaman, Vol. 6, No. 2, 210–231. https://doi.org/10.36835/humanistika.v6i1.319
Anshori, M. (2019). OTORITAS POLITIK DALAM KODIFIKASI MUSHAF PADA MASA KHULAFĀ’ AL-RĀSYIDĪN,. Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin, Vol. 18, No. 2, 197. https://doi.org/10.18592/jiiu.v18i2.3188
Aqsho, M. (2016). Pembukuan Alquran, Mushaf Usmani Dan Rasm Alquran,. Junal Almufida, Vol. 1, No. 2, 99.
Arief, M. I. (2022). Al-Qur’an Sebagai Doktrin bagi Umat Islam: Kajian Kitab Suci dalam Pendekatan Historis,. Vol. 1, No. 6, 97–106.
Djamal. (2015). Paradigma Penelitian Kualitatif,. Pustaka Pelajar.
Drajat, A. (2017). Ulumul Qur’an (Pengantar Ilmu-ilmu Al-Qur’an),. Kencana: Prenada Media.
Hamid, A. (2016). Pengantar Studi Al-Qur’an,. Kencana: Prenada Media.
Hartono. (2021). REKONTRUKSI PENULISAN TEKS AYAT AL QUR’AN MODERN,. Vol. 4, No. 2, 232–243.
Hasanah, U., Ghozali, A. M., & Isnaeni, A. (2021). Wabah Pandemi dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Qorni: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, Vol. 3, No. 2, 1.
Hasaruddin. (2018). Pergolakan Politik Umat Islam: Studi Atas Kondisi Sosial Politik Pasca Utsman ibn Affan. Pustaka Almaida.
Hendro, B. (2020). STUDI KOMPARATIF KARAKTERISTIK MARYAM DAN ISA DALAM AL QURAN DAN BIBLE,. Jurnal Studi Agama, Vol. 3, No. 2, 74. https://doi.org/10.19109/jsa.v3i2.5128
Hendro, B. (2021). MA’RIFAT AHKAM AL-QUR’AN: TELAAH PEMIKIRAN AL-ZARKASYI DALAM AL-BURHAN FI ‘ULUM AL-QUR’AN,. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, Vol. 22, No. 1, 84. https://doi.org/10.19109/jia.v22i1.9020
Ibadullaeva, G. (2024). Comparing Islamic and Western perspectives on leadership. Asia Pacific Business Review, 1-7. doi:https://doi.org/10.1080/13602381.2024.2301861
Ichsan, M. (2012). SEJARAH PENULISAN DAN PEMELIHARAAN AL-QUR’AN PADA MASA NABI MUHAMMAD SAW DAN SAHABAT,. Vol. 14, No. 1.
Ilhamni. (2019). PEMBUKUAN AL-QUR’AN PADA MASA USMAN BIN AFFAN (644-656),. Jurnal Ulunnuha, Vol. 6, No. 2, 130–142. https://doi.org/10.15548/ju.v6i2.596
Iqbal, M. S., & Fudlali, A. (2021). Pengantar Ilmu Tafsir,. Angkasa.
Ishaq, I., & Ridwan, M. (2023). A study of umar bin Khatab’s Ijtihad in an effort to formulate Islamic law reform. Cogent Social Sciences, 9(2), 2265522. doi:https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2265522
Jadla, B. (2021). Al-Mustanṣir billāh al-Ḥafṣī: Triumph and troubles of the Last Caliph of Islam. The Journal of North African Studies, 26(4), 611-624. doi:https://doi.org/10.1080/13629387.2020.1763103
Juli Julaiha, E. S. (2023). Sejarah Penulisan dan Pembukuan Alquran. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7678534
Khaeroni, C. (2017). SEJARAH AL-485·$1 (Uraian Analitis, Kronologis, dan Naratif tentang Sejarah Kodifikasi Al-4XU·DQ),. 5.
Masdudi. (2016). Studi Al-Qur’an,. Nurjati Press.
Masruchin, M. (2021). Pembacaan Surat At-Taubah Dalam Tradisi “Tobatan” pada Usia Kehamilan Tujuh Bulan di Dusun 2 Umbulkadu Desa Sendang Asri Lampung Tengah,. Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu al-Qur’an dan al-Hadits, Vol. 15, No. 2, 318. https://doi.org/10.24042/al-dzikra.v15i2.10719
Maulidya, A., & Fauzi, Mhd. A. (2023). Sejarah Penulisan dan Pembukuan Al-Qur’an,. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, Vol. 3, No. 1, 129–136. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v3i1.2762
Mudin, M. I. (2017). Sejarah Kodifikasi Mushaf Utsmani: Kritik atas Orientalis & Liberal,. Tasfiyah, Vol. 1, No. 2, 305. https://doi.org/10.21111/tasfiyah.v1i2.1855
Muhaimin, F. (2018). Sejarah Al-Qur’an: Penyelewengan Terhadap Sejarah Pengkodifikasian Al-Qur’an,. Vol. 1, No. 2, 146–1159.
Munir, M. (2021). METODE PENGUMPULAN AL-QUR‟AN,. Jurnal Kariman, Vol. 9, No. 1, 148.
Najib, M. (2016). Pembakuan Mushaf Uthmani,. Al-A’raf : Jurnal Pemikiran Islam dan Filsafat, Vol. 13, No. 1, 25. https://doi.org/10.22515/ajpif.v13i1.40
Nurdin. (2018a). Ulumul Qur’an. Bravo.
Padli, E. (2020). Urgensi Sejarah al-Qur’an dalam Pendidikan Islam,. eL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, Vol. 14, No. 2, 159–170. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v14i2.2743
Palopo. (2021). (Solusi di Tengah Keragaman Mushaf),. 1.
Pramono, M. F. (2017). POLA-POLA PEMELIHARAAN AL-QURAN DALAM TINJAUAN HISTORIS,. Jurnal Al-Karima, Vol. 1, No.2.
Rafik, A., & Muhith, Abd. (2021). Studi Qur’an. bildung.
Rahman, A. (2023). Pembukuan al-Quran Dalam Perspektif Historis,. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisplin, Vol. 2, No. 3, 1147.
Samsukadi, M. (2015). SEJARAH MUSHAF UTHMANI (MELACAK TRANFORMASI AL-QUR’AN DARI TEKS METAFISIK SAMPAI TEXTUS RECEPTUS),. Religi: Jurnal Studi Islam, Vol. 6, No. 2, 237–262.
Sarwat, A. (2020). Sejarah Penulisan Al-Qur’an,. Rumah Fiqih Publishing.
Sholikhah, L., Mardiati, & Rosyidah, L. (2020). Sejarah Kodifikasi al-Qur’an Mushaf Uthmani,. Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir dan Pemikiran Islam, Vol. 1, No. 2, 64–82. https://doi.org/10.58401/takwiluna.v1i2.237
Sugiyono. (2018b). Metode Penelitian Kualitatif, kuantitatif dan R&D,. Alfabeta.
Toyib, M., Bastari, A., & Masruchin. (2022). NILAI-NILAI HUMANISME DALAM ETIKA PEPERANGAN (KAJIAN AYAT-AYAT QITAL),. Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu al-Quran dan Tafsir, Vol. 2, No. 2, 195. https://doi.org/10.19109/jsq.v2i2.15058
Wandi, J. I., Afnita, N., & Hefni, H. (2021). Study of "Functional Structure" Emilie Durkheim Reviewed From Educational Anthropology on Character and Behavior Society. Ikhtisar, 1(1), 39-51. doi:https://doi.org/10.55062//IJPI.2021.v1i1.9
Yasir, M., & Jamaruddin, A. (2016). Studi Al-Qur’an. Asa Riau.
Zainuddin, M., & Maisaroh, I. (2005). POSISI WANITA DALAM SISTEM POLITIK ISLAM (Telaah Terhadap Pemikiran Politik Yusuf Al-Qardhawi). MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan i, Volume 21. No. 2.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.