Hubungan Kecanduan Smartphone Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa

  • Fina Indah Putri Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Ismawati Sitorus Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Hubbal Khair Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Novi Yanti Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Syamsurizal Syamsurizal Institut Agama Islam Sumatera Barat

Abstract

The research examines the problems of students who procrastinate both in working and Complete tasks even when time approaches deadline but still do not submit the task caused by spending more Some time to play smartphones. This study aims to determine the degree of addiction relationship Smartphones with academic procrastination of class students VIII. The method used is quantitative. Design The research taken in this study is correlation. The subjects used in this study amounted to 64 students class VIII Determination of samples used in research by using proportionate stratified technique random sampling. Measuring instruments used in this study is a scale made by the researcher himself which refers to the smartphone addiction scale and scale academic procrastination. Data analysis techniques that Used in this study is normality test, test linearity, and hypothesis testing. Results of this study shows that there is a significant relationship between smartphone addiction and procrastination academic in students. Then it can be concluded that The heavier the smartphone addiction, the higher academic procrastination of students, and vice versa The lighter the smartphone addiction, the more low academic procrastination of students.

References

Azizah, N., & Kardiyem, K. (2020). Pengaruh Perfeksionisme, Konformitas, dan Media Sosial Terhadap Prokrastinasi Akademik dengan Academic Hardiness Sebagai Variabel Moderasi. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 119–132.

Hidayanto, D. K., Rosid, R., Ajijah, A. H. N., & Khoerunnisa, Y. (2021). Pengaruh Kecanduan Telpon Pintar (Smartphone) pada Remaja (Literature Review). Jurnal Publisitas, 8(1), 73–79.

Jocom, N. (2013). Peran Smartphone Dalam Menunjang Kinerja Karyawan Bank Prismadana (Studi Pada Karyawan Bank Prismadana Cabang Airmadidi). Acta Diurna Komunikasi, 2(1).

Kartika, N., & Arini, T. (2020). Dampak Kecanduan Smartphone Dalam Penurunan Produktivitas Belajar Siswa Smp. Jurnal Keperawatan, 13(1), 6.

Karuniawan, A., & Cahyanti, I. Y. (2013). Hubungan antara academic stress dengan smartphone addiction pada mahasiswa pengguna smartphone. Jurnal Psikologi Klinis Dan Kesehatan Mental, 2(1), 16–21.

kwon, M., Kim,D.J., Cho, H., & Yang , S. (2013). The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of a Short Version for Adolescents. Plus One Journal, Volume 8, Issue 12.

Mustakim. (2015). Hubungan antara locus of control dengan prokrastinasi akademik pada siswa MAN 1 Medan. Universitas Medan.

Nafeesa, N. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik siswa yang menjadi anggota organisasi siswa intra sekolah. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 53–67.

Ndruru, H., Zagoto, S. F. L., & Laia, B. (2022). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Terhadap Prokrastinasi Akademik SiSwa Di SMA Negeri 1 Aramo Tahun Pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 31–39.

Nitami, M., Daharnis, D., & Yusri, Y. (2015). Hubungan motivasi belajar dengan prokrastinasi akademik siswa. Konselor, 4(1), 1–12.

Novritalia, K., & Maimunah, S. (2014). Perilaku prokastinasi akademik siswa akselerasi dengan reguler sekolah menengah pertama. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 2(1), 89–102.

Rahmania, A. M., Budi, W., & Utami, D. N. (2021). Gambaran prokrastinasi akademik siswa smp di daerah pesisir Surabaya. Jurnal Psikologi: Media Ilmiah Psikologi, 19(01).

Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1236–1241.

Supartini, Y., Martiana, P. D., & Sulastri, T. (2021). Dampak kecanduan smartphone terhadap kualitas tidur siswa SMP. JKEP, 6(1), 69–85.

Syahrin, M. A., Yendi, F. M., & Taufik, T. (2019). Penerapan layanan penguasaan konten untuk mengurangi prokrastinasi akademik siswa. Indonesian Journal of School Counseling, 4(2), 69–75.
Published
2023-12-27
How to Cite
PUTRI, Fina Indah et al. Hubungan Kecanduan Smartphone Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 237-248, dec. 2023. ISSN 2797-7668. Available at: <https://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/388>. Date accessed: 18 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.55062//IJPI.2023.v3i2/388/5.