Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Perancangan Dan Pelaksanaan Pembelajaran

  • Firda Khairati Amris Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Arief Arafat Hankam Institut Agama Islam Sumatera Barat

Abstract

The issue that this study will address is knowing the teacher's ability to prepare learning plans. The aim of this research is to find out which pedagogical competencies they possess ultimately influence the learning process. The research methodology used in this study is a literature review. The information used in this study takes the form of sources obtained from relevant articles that will be reviewed, such as Google Scholar. Data collection can be in the form of keywords used to search for articles to be reviewed. The keywords that researchers used when researching articles were "Teacher Pedagogical Competence in Designing and Implementing Learning." The research results were reviewed and analyzed using content scanning, summarized and displayed in a research report. The research results showed that the implementation of teacher pedagogical competence in designing and implementing learning is very important, because it will maximize the teacher's implementation in the classroom so that learning will be easily absorbed by students.

References

Akbar, A. (2021) ‘Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru’, JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), p. 23. doi: 10.32832/jpg.v2i1.4099.

Amris, F. K. and Desyandri, D. (2021) ‘Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar’, Jurnal Basicedu, 5(4), pp. 2171–2180.

Anwar, B. (2019) ‘Kompetensi Pedagogik sebagai Agen Pembelajaran’, Shaut al Arabiyyah, 6(2), p. 114. doi: 10.24252/saa.v6i2.7129.

Arman, A. (2016) ‘Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah Di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat’, Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), pp. 55–62. doi: 10.34125/mp.v1i1.57.

Asrial, A. et al. (2019) ‘Analisis Hubungan Kompetensi Bahasa Indonesia Terhadap Kompetensi Pedagogik Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar’, Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), p. 1. doi: 10.25273/pe.v9i1.2832.

Destiana, B. and Utami, P. (2017) ‘Urgensi Kompetensi Pedagogik Guru Vokasional Pada Pembelajaran Abad 21’, Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), pp. 211–222. doi: 10.21831/elinvo.v2i2.17368.

Fathurrahman, A. et al. (2019) ‘Peningkatan Efektivtas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dan Teamwork’, Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), pp. 843–850. doi: 10.33751/jmp.v7i2.1334.

Festiawan, R. (2020) ‘Belajar dan pendekatan pembelajaran’, Universitas Jenderal Soedirman, pp. 1–17.

Habsy, B. A. (2017) ‘Seni Memehami Penelitian Kuliatatif Dalam Bimbingan Dan Konseling : Studi Literatur’, JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), p. 90. doi: 10.31100/jurkam.v1i2.56.

Ismail (2015) ‘Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran’, Mudarrisuna, 4, pp. 704–719. Available at: https://www.unimed.ac.id/2020/05/19/mengkaji-pandemi-covid-19-dari-kacamata-antropologi/.

Kazumaretha, T., Arisanti, Y. and Fitria, Y. (2020) ‘Universitas Negeri Padang 184 IMPLEMENTASI KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR’, SEJ (School Education Journal, 10(2).

Lubis, H. (2018) ‘Kompetensi Pedagogik Guru Profesional’, Best Journal (Biology Education, Sains and Technology), 1(2), pp. 16–19.

Mawardi, M. (2019) ‘Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran’, JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 20(1), p. 69. doi: 10.22373/jid.v20i1.3859.

Nur, A. A. (2014) ‘Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru di SD Yayasan Mutiara Gambut’, Bahana Manajemen Pendidikan: Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1), pp. 65–831.

Rambe, M. (2019) ‘Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran’, JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(4), p. 781. doi: 10.33578/pjr.v3i4.7464.

Rifma, R. (2013) ‘Problematika Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar’, Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), pp. 10–17.

Sum, T. A. and Taran, E. G. M. (2020) ‘Kompetensi Pedagogik Guru PAUD dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran’, Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), p. 543. doi: 10.31004/obsesi.v4i2.287.

Tabi’in, A. (2016) ‘195160-ID-kompetensi-guru-dalam-meningkatkan-motiv’, Jurnal Al-Thariqah, 1(2), pp. 156–171. Available at: http://ejournal.unisba.ac.id/index.php/performa/article/view/6076%0Ahttps://ejournal.unisba.ac.id/index.php/performa/article/viewFile/6076/3279.

Windi Anggrian, D. I. (2018) ‘PEDADIDAKTKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dalam Pembelajaran Menulis Narasi di SD’, All rights reserved, 5(1), pp. 11–22. Available at: http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index.

Yunus, M. (2016) ‘Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan’, Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 19(1), pp. 112–128. doi: 10.24252/lp.2016v19n1a10.
Published
2023-11-30
How to Cite
AMRIS, Firda Khairati; HANKAM, Arief Arafat. Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Perancangan Dan Pelaksanaan Pembelajaran. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 173-181, nov. 2023. ISSN 2797-7668. Available at: <https://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/357>. Date accessed: 18 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.55062//IJPI.2023.v3i2/357/5.