Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Demonstrasi di Kelas XII MIA 9 SMAN 10 Padang

  • Rosalina Rosalina SMAN 10 Padang

Abstract

This Classroom Action Research aims to improve student learning outcomes by applying the demonstration method to mathematics learning. The research procedure uses Classroom Action Research (CAR) with several cycles. Each cycle includes four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were students of class XII MIA 9 SMAN 10 Padang in the academic year 2018/2019 odd semester as many as 30 people. Data from research results: 33.33% pre-cycle completeness increased in the first cycle completed 63.33%, and increased in the second cycle completed 83.33%. Overall there is always an increase from pre-cycle to cycle II. Thus it can be concluded that: Improving Student Learning Outcomes With the Demonstration Method In Class XII MIA 9 SMAN 10 Padang

References

Ajani, A. T., Movitaria, M. A., Komelasari, Y., & Saputra, N. (2022). Simulation Methods for Emergency Handling Preparedness in Junior High School Children in The New Normal Era. 1st International Conference on Health Sciences and Biotechnology (ICHB 2021), 28–32.
Alfian, A. N., Putra, M. Y., Arifin, R. W., Barokah, A., Safei, A., & Julian, N. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986
Anastasha, D. A., Movitaria, M. A., & Safrizal, S. (2021). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 5(4), 2626–2634.
Fitra, F. (2020). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Materi Martiks Guna Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Kelas XI IPS-1 Pada SMA Negeri 1 Bandar. Jurnal Serambi Akademica, 8(7), 1183–1190.
Hernawan, A. H. (2018). Hakikat Strategi Pembelajaran. Strategi Pembelajaran Di SD.
Kemmis, Stephen and McTaggart, R. (2014). The Action Research planner. Springer Singapore Heidelberg.
Mahfudl, M. (2017). Pemberdayaan Kemampuan Memahami Matematika Tentang Nilai Tempat Melalui Metode Demonstrasi. HUMANIS: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 9(2), 163–168.
Movitaria, M. A. (2017). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Brain Based Learning Approach dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Gugus IV Kecamatan Padang Utara. Universitas Negeri Padang.
Nahdi, D. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. (2018). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2).
Rizka, E., Kenedi, G., Rehani, R., & Ramanda, D. (2022). Strategi Peningkatan Kemampuan Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an Di SDIT Adzkia 3 Padang. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, 2(1), 18–33.
Shandra, Y., & Movitaria, M. A. (2022). Penerapan Model Blended Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ekonomi. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, 2(1), 63–71.
Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar proses belajar. Jurnal Pendidikan.
Sulfiani, R. (2016). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together (NHT) untuk meningkatkan hasil belajar kimia siswa kelas XI IPA1 SMA Negeri 3 Watampone (studi pada materi pokok struktur atom, sistem periodik unsur dan bentuk molekul). Chemica: Jurnal Ilmiah Kimia Dan Pendidikan Kimia, 17(1), 1–13.
Syahputri, N. (2018). Rancang Bangun Media Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Kelas 1 Menggunakan Metode Demonstrasi. Jurnal Sistem Informasi Kaputama (JSIK), 2(1).
Yenti, S. (2017). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII. 7 SMP Negeri 18 Padang Tahun Pelajaran 2016/2017. UNES Journal of Education, 1(3), 233–239.
Published
2022-12-01
How to Cite
ROSALINA, Rosalina. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Demonstrasi di Kelas XII MIA 9 SMAN 10 Padang. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 231-240, dec. 2022. ISSN 2797-7668. Available at: <https://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/130>. Date accessed: 26 mar. 2023. doi: https://doi.org/10.55062//IJPI.2022.v2i2.130.