Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Pemahaman Literasi Keagamaan Dan Membentuk Karakter Religius Siswa

  • Yosi Sri Wahyuni Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Andrianto Andrianto Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Edriagus Saputra Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Nofitayanti Nofitayanti Institut Agama Islam Sumatera Barat
  • Rully Hidayatullah Institut Agama Islam Sumatera Barat

Abstract

This research aims to determine the efforts of PAI teachers in improving understanding of religious literacy and PAI teacher strategies in the implementation of religious activities as an effort to build students' religious character. The research method used is qualitative with the main data source of PAI teachers and students, while the supporting data source is the deputy curriculum and deputy student affairs. Data collection in this research was done by observation, interview, and documentation techniques. While the data analysis used is data reduction, data presentation and conclusion drawing. Based on the results of the study at SMAN 5 Pariaman, PAI teachers' efforts in improving understanding of religious literacy include reading religious books, listening to studies, utilizing digital media to find information and joining groups that discuss religion as well as attending seminars, workshops and writing training. PAI teachers' strategies in implementing religious literacy activities as an effort to shape students' religious character by providing tadarus journals and weekly recapitulation. Accompanying students during cultum activities on the school field and youth groups at the mosque. Then provide motivation, advice and sanctions for students who do not participate in religious activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achadi, M. W. (2018). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Al Ghazali, 1(2), 152–167.

Andrianto, A., Saputra, E., Yanti, N., Syamsurizal, S., & Safitri, W. (2021). Korelasi Persepsi Siswa Tentang Kreativitas Guru PAI dengan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 1 2 X 11 Enam Lingkung. Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1), 37–51.

Aslamiyah, S. S., & Fitriyah, A. (2018). Upaya Guru PAI Dalam Meningkatkan Religiusitas Peserta Didik. Akademika, 12(02).

Destrisni, Rasmini, A. dan H. J. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Pemahaman Literasi Keagamaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 1–12.

Fauziyah, N. L., Nabil, N., & Syah, A. (2022). Analisis Sumber Literasi Keagamaan Guru PAI Terhadap Siswa dalam Mencegah Radikalisme di Kabupaten Bekasi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01), 503–518.

Hasbullah. (2015). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Rajawali Pers.

Kadi, T. (2020). Literasi Agama dalam Memperkuat Pendidikan Multikulturalisme di Perguruan Tinggi. Jurnal Islam Nusantara, 4(1), 81–91.

Luthfiyah, R., & Zafi, A. A. (2021). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Di Lingkungan Sekolah RA Hidayatus Shibyan Temulus. Jurnal Golden Age, 5(2), 513–526.

Ma’mun, K. (2020, December). Guru Digugu Dan Ditiru : Peran Literasi Pengetahuan. Bidang Pendidikan Dan Dakwah FSPP Prov. Banten Dan Pengurus ICMI Orwil Banten.

Ngatono. (2021, August). Guru Digugu dan Ditiru, (Setiap Sikap, Perbuatan dan Perkataan akan menjadi Contoh yang Digugu dan Ditiru). https://smpn3kasihan.sch.id/blog/guru -digugu-dan-ditiru/

Nurpratiwi, S. (2019). Urgensi Literasi Agama dalam Era Media Sosial. Proceeding Annual Conference on Islamic Education, 1(1), 94–99.

Rahmawati, S. (2021). Penerapan Literasi Digital Sebagai Upaya Guru PAI dalam Meningkatkan Karakter Religius Pada Peserta didik Kelas X di SMKN 1 Ponorogo [IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/15212/1/210317322_SEPTIANA R._PAI.pdf

Rizal, S., & Fuad, A. F. N. (2020). Media Sosial dan Literasi Keagamaan Generasi Milenial [Universitas Muhammadiyah Prof.Dr. HAMKA].

Roziq, M. I. A. (2021). Implementasi Literasi Agama Islam Dalam Membentuk Moral Siswa Di Mi Islamiyah Butoh Sumberrejo Bojonegoro [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang].

Sari, I. F. R. (2018). Konsep dasar gerakan literasi sekolah pada permendikbud nomor 23 tahun 2015 tentang penumbuhan budi pekerti. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 89–100.
https://doi.org/10.14421/albidayah.v10i1.131

Selvia, N. (2022, September). SMA Negeri 5 Pariaman, UNP Tingkatkan Literasi Guru. https://padek.jawapos.com/lamanguru/05/09/2022/sma-negeri-5-pariaman-unp -tingkatkan-literasi-guru

Sugiyono. (2019). Metode Peneltian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Sutopo (ed.); Edisi Kedu). Penerbit Alfabeta.

Suwandi, S. (2019). Pendidikan Literasi, membangun budaya belajar, profesionalisme pendidik, dan budaya kewirausahaan untuk mewujudkan marwah bangsa. PT Remaja Rosdakarya.

Tobari. (2022, September). Cegah Tawuran Pelajar, Disdik Sumbar Terapkan Program "Datang Mengaji, Pulang Bernyanyi. Info Publik. https://www.infopublik.id/kategori/nusantara/663205/cegah-tawuran-pelajar -disdik-sumbar-terapkan-program-datang -mengaji-pulang-bernyanyi

Yunarti, Y. (2017). Pendidikan kearah pembentukan karakter. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(02), 262–278.
Published
2023-10-31
How to Cite
WAHYUNI, Yosi Sri et al. Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Pemahaman Literasi Keagamaan Dan Membentuk Karakter Religius Siswa. Journal Education And Islamic Studies, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 191-202, oct. 2023. ISSN 2987-6583. Available at: <http://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/jedies/article/view/342>. Date accessed: 14 feb. 2025. doi: https://doi.org/10.55062//JEDIES.2023.v1i2.342/4.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>