Penerapan Google Classroom Application untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi

  • Yosi Shandra SMAN 10 Padang

Abstract

The main problem in this study is how to increase the use of the Google Classroom application to improve student economic learning outcomes. This study aims to determine the improvement of economic learning outcomes for class X students by using the Google Classroom application at SMAN 10 Padang. The research method is Classroom Action Research (CAR). The research procedure includes four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 36 students of class X SMAN 10 Padang in the academic year 2020/2021 in odd semesters. The research instrument used was a multiple choice test and a questionnaire on the use of the Google Classroom application. The research data shows that the average score of economic learning outcomes on cooperative material for class X SMAN 10 Padang using the Google Classroom application is 86,10 and is in the very good category.

References

Abazi-Bexheti, L., Kadriu, A., Apostolova-Trpkovska, M., Jajaga, E., & Abazi-Alili, H. (2018). LMS Solution: Evidence of Google Classroom Usage in Higher Education. Business Systems Research. https://doi.org/10.2478/bsrj-2018-0003
Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, dan kontekstual. In Prenadamedia Group.
Ashoumi, H., & Shobirin, M. S. (2019). Peningkatan Aktifitas Belajar Mahasiswa dengan Media Pembelajaran Kelas Virtual Google Classroom. E-Prosiding SNasTekS, 1(1), 149–160.
Darlis, N., & Movitaria, M. A. (2021). Penggunaan Model Assure untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2363–2369.
Dewi, D. V., & Purwanto, A. J. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Blended Learning Menggunakan LMS Google Classroom Mata Pelajaran Matematika Materi Eksponen dan Logaritma pada Siswa Kelas X ACP SMK Negeri 1 Banyuanyar Probolinggo dan SMK Negeri 1 Pujer Bondowoso. Mitra Pendidikan, 2(2), 69–75.
Fauziah, D. (2015). Penerapan strategi pembelajaran inquiry pada mata pelajaran ekonomi pokok bahasan pasar. Journal Prosiding Seminar Nasional . Universitas Negeri Surabaya, 49–59.
Francom, G. M., Schwan, A., & Nuatomue, J. N. (2021). Comparing Google Classroom and D2L Brightspace Using the Technology Acceptance Model. TechTrends. https://doi.org/10.1007/s11528-020-00533-0
Hamalik, O. (2019). Dasar-dasar pengembangan kurikulum. PT Remaja Rosdakarya.
Iftakhar, S. (2016). GOOGLE CLASSROOM: WHAT WORKS AND HOW? Journal of Education and Social Sciences.
Juita, R. (2022). Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi dengan Aplikasi Google Classroom pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMAN 3 Kerinci. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1), 111–120.
Kemmis, Stephen and McTaggart, R. (2014). The Action Research planner. Springer Singapore Heidelberg.
Monalisa, Q., Hakim, R., & Movitaria, M. A. (2022). Penggunaan Model Discovery Learning Berorientasi Pendekatan Scientific untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 871–880.
Mustofa, T. (2020). Kompetensi Sosial Guru Profesional. Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagaman Islam.
Nurhijrah, & Suryana, S. (2020). Pengembangan Kompetensi Guru menggunakan Aplikasi Google Classroom pada Masa Pandemic Covid-19. Jurnal MediaTIK, 2(2). https://doi.org/10.26858/jmtik.v3i2.14360
Okmawati, M. (2020). The Use of Google Classroom during Pandemic. Journal of English Language Teaching. https://doi.org/10.24036/jelt.v9i2.109293
Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., Ili, L., Purba, B., Chamidah, D., & Kaunang, F. J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Sari, I. K. (2021). Blended Learning sebagai Alternatif Model Pembelajaran Inovatif di Masa Post-Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156–2163.
Shandra, Y., & Movitaria, M. A. (2022). Penerapan Model Blended Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ekonomi. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, 2(1), 63–71.
Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar proses belajar. Jurnal Pendidikan.
Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Sutrisna, D. (2018). Meningkatkan kemampuan literasi mahasiswa menggunakan google classroom. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13(2).
Syakur, A., Faradisy, R., & Surahman, F. (2020). Peningkatan Minat Belajar Bahasa Inggris di Akademi Kebidanan Graha Husada melalui Aplikasi Google Class Room pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Nusantara (JPPNu), 2(1), 88–95.
Wulansari, E. W., Kantun, S., & Suharso, P. (2018). Pengembangan e-modul pembelajaran ekonomi materi pasar modal untuk siswa kelas XI IPS MAN 1 Jember tahun ajaran 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 1–7. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPE/article/view/6463
Published
2022-12-01
How to Cite
SHANDRA, Yosi. Penerapan Google Classroom Application untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi. Ikhtisar: Jurnal Pengetahuan Islam, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 220-230, dec. 2022. ISSN 2797-7668. Available at: <http://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/129>. Date accessed: 01 feb. 2023. doi: https://doi.org/10.55062//IJPI.2022.v2i2.129.