Jenis Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam
Abstract
This research aims to examine the types of evaluation that can be carried out by educators to determine students' cognitive and non-cognitive competencies. The method used in this research is library research in which the main data source is obtained from books, articles and scientific journals related to types of learning evaluations in Islamic religious education. The result of this research is to find out the types of learning evaluations for Islamic religious education that can be used to improve the teaching and learning process that is currently being carried out or has already been carried out.
Downloads
References
Anas Sudijono. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Arif, T. (2019). Penelitian Evaluasi Pendidikan. 2(2), 66–75.
E. Mulyasa. (2006). Kurikulum Yang Disempurnakan,. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ermiyanto. (n.d.). Asesmen Diagnostik Gaya Belajar Siswa Kelas Vii Di Smpn 4 Padang Panjang. 5, 166–177.
Hidayat, T., Asyafah, A., Indonesia, U. P., & Barat, B. J. (2019). Evaluasi Pembelajaran. 10(I), 159–181.
Ismara, K. I., & Tanumihardja, E. (2015). Pengembangan sistem tes diagnostik kesulitan belajar kompetensi dasar kejuruan siswa smk. 19(2).
Jalaludin. (2016). Pendidikan Islam: Pendekatan Sistem dan Proses. Jakarta: Rajawali Pers.
Kadar M. Yusuf. (2021). Tafsir Tarbawi. Jakarta: Amzah.
Maria Ulfa. (2016). Konsep Evaluasi Pendidikan Perspektif Al Qur’an dan Implikasinya Terhadap Pendidikan (Pendekatan Tafsir Tematik). SUHUF, 28, 127–129.
Mustika, S. (2021). Arus Jurnal Pendidikan ( AJUP ) Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Melakukan Asesmen.
Prihatni, Yuli, Kumaidi, M. (2016). Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Volume 20, No 1, Juni 2016 (111- ) Online: http://journal.uny.ac.id/index.php/jpep. 20(1), 111–125.
Purwanto, M. N. (2006). Prinsip Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rosidin. (2015). Metodologi Tafsir Tarbawi. Jakarta: Amzah.
Rusilowati, A., Universitas, P. F., & Semarang, N. (2015). Prosiding Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (SNFPF) Ke-6 2015 1. 6, 1–10.
Sahlan, I. N. Z. & M. (2022). Evaluasi pembelajaran pendidikan agama islam (pai) pada anak berkebutuhan khusus. 8(1).
Sawaluddin. (2020). Langkah-langkah dan teknik evaluasi hasil belajar pendidikan agama islam. 6(1).
Suharsimi Arikunto. (1997). Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Sukardi. (2010). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Syaiful Bahri Djamarah. (2000). Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Tumiran, M. A., Daud, M. Z., & Zarmani, N. F. (2020). PENILAIAN SUMATIF DALAM KURSUS PEMAKANAN HALAL : PERBANDINGAN SKOR PENCAPAIAN. (March 2021).
Utami, N. R. (2023). Analisis Asesmen Kurikulum 2013. 3(1), 21–24.
Zainal Arifin. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Direktorat Jenderal Pendidikan IslamKementrian Agama.