Jenis Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

  • Risnawati Risnawati UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Miftahir Rizqa UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Anggi Maharani Agustina UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Nadhila Mastura UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Wil Qadri UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Radhiatul Husni UIN Syekh Djamil Djambek Bukittinggi

Abstract

This research aims to examine the types of evaluation that can be carried out by educators to determine students' cognitive and non-cognitive competencies. The method used in this research is library research in which the main data source is obtained from books, articles and scientific journals related to types of learning evaluations in Islamic religious education. The result of this research is to find out the types of learning evaluations for Islamic religious education that can be used to improve the teaching and learning process that is currently being carried out or has already been carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adinda, A. H., Siahaan, H. E., Raihani, I. F., Aprida, N., Fitri, N., & Suryanda, A. (2021). Article Review Penilaian Sumatif dan Penilaian Formatif Pembelajaran Online Summative Assessment and Formative Assessment of Online Learning. 2(1), 1–10.

Anas Sudijono. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Arif, T. (2019). Penelitian Evaluasi Pendidikan. 2(2), 66–75.

E. Mulyasa. (2006). Kurikulum Yang Disempurnakan,. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ermiyanto. (n.d.). Asesmen Diagnostik Gaya Belajar Siswa Kelas Vii Di Smpn 4 Padang Panjang. 5, 166–177.

Hidayat, T., Asyafah, A., Indonesia, U. P., & Barat, B. J. (2019). Evaluasi Pembelajaran. 10(I), 159–181.

Ismara, K. I., & Tanumihardja, E. (2015). Pengembangan sistem tes diagnostik kesulitan belajar kompetensi dasar kejuruan siswa smk. 19(2).

Jalaludin. (2016). Pendidikan Islam: Pendekatan Sistem dan Proses. Jakarta: Rajawali Pers.

Kadar M. Yusuf. (2021). Tafsir Tarbawi. Jakarta: Amzah.

Maria Ulfa. (2016). Konsep Evaluasi Pendidikan Perspektif Al Qur’an dan Implikasinya Terhadap Pendidikan (Pendekatan Tafsir Tematik). SUHUF, 28, 127–129.

Mustika, S. (2021). Arus Jurnal Pendidikan ( AJUP ) Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Melakukan Asesmen.

Prihatni, Yuli, Kumaidi, M. (2016). Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Volume 20, No 1, Juni 2016 (111- ) Online: http://journal.uny.ac.id/index.php/jpep. 20(1), 111–125.

Purwanto, M. N. (2006). Prinsip Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rosidin. (2015). Metodologi Tafsir Tarbawi. Jakarta: Amzah.

Rusilowati, A., Universitas, P. F., & Semarang, N. (2015). Prosiding Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (SNFPF) Ke-6 2015 1. 6, 1–10.

Sahlan, I. N. Z. & M. (2022). Evaluasi pembelajaran pendidikan agama islam (pai) pada anak berkebutuhan khusus. 8(1).

Sawaluddin. (2020). Langkah-langkah dan teknik evaluasi hasil belajar pendidikan agama islam. 6(1).

Suharsimi Arikunto. (1997). Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukardi. (2010). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Syaiful Bahri Djamarah. (2000). Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Tumiran, M. A., Daud, M. Z., & Zarmani, N. F. (2020). PENILAIAN SUMATIF DALAM KURSUS PEMAKANAN HALAL : PERBANDINGAN SKOR PENCAPAIAN. (March 2021).

Utami, N. R. (2023). Analisis Asesmen Kurikulum 2013. 3(1), 21–24.

Zainal Arifin. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Direktorat Jenderal Pendidikan IslamKementrian Agama.
Published
2023-11-02
How to Cite
RISNAWATI, Risnawati et al. Jenis Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Journal Education And Islamic Studies, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 108-118, nov. 2023. ISSN 2987-6583. Available at: <https://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/jedies/article/view/333>. Date accessed: 12 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.55062//JEDIES.2023.v1i2.333/4.

Most read articles by the same author(s)