Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Kemandirian Anak Autisme (Studi Kasus: SLB Autisma Mutiara Bangsa Padang)
Abstract
Autism is a disorder classified based on a specific set of behaviors related to social communication and the type of behavior that is restricted or repetitive. Because this limited and repetitive behavior makes children with autism experience difficulties in their daily lives, namely a lack of independent ability. This research aims to determine the parenting patterns used by parents who have children with autism as well as the inhibiting and encouraging factors experienced by parents in forming the independence of children with autism. This study uses a qualitative method. The research subjects were parents of children with autism whose independent abilities were quite good. Data collection uses observation, interviews and documentation methods. The results of the research show that the parenting style applied by the research subjects tends to be authoritative parenting. This is characterized by providing direction and guidance from parents. Parents also provide opportunities for children to develop and direct themselves to be more responsible with their behavior. This is proven by parents not immediately helping children when they experience difficulties but rather parents giving directions first. Parents provide rewards and punishment to develop independence in children. In addition, there is parental control that is not rigid and parents are consistent in working on independence for children with autism.
References
Biran, M. I., & Nurhastuti. (2018). Pendidikan anak autisme. Jawa Barat: Goresan Pena.
Buku Bahan Penyuluhan Bina Keluarga. (2013). Menjadi orang tua hebat dalam mengasuh anak. Jakarta: Badan Koodinasi Keluarga Berencana.
Desiningrum, D. R. (2016). Psikologi anak berkebutuhan khusus . Yogyakarta: Psikosain.
Desmita. (2011). Psikologi perkembangan peserta didik. Bandung: Bandung Remaja Rosdakarya .
Dewi, I. T. (2021). Pola asuh orang tua dengan anak . Jakarta: Skripsi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Soetjiningsih, D. (1995). Tumbuh kembang anak. Indonesia: Buku Kedokteran EGC.
Handojo. (2009). Autisme pada anak. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer.
Hardani, Andriani, H., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqomah, R. R., Fardani, R. A., . . . Auliya, N. H. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Ilmu.
Hidayat, A. I. (2019). Pengaruh pola asuh ibu bekerja dan ibu tidak bekerja terhadap kemandirian anak (Studi Pada Rw 02 Kelurahan Cinere). Jakarta: Skripsi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Hurlock, E. (2010). Psikologi perkembangan suatu pendekatan sepanjang hidup. Edisi ke-5 Erlangga.
Huzaemah. (2010). Kenali autisme sejak dini. Indonesia: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Lestari, D. D., & Sopingi. (2018). Hubungan pola asuh dan kemandirian anak autis. Jurnal Ortopedagogia, Volume 4 Nomor 1, Hal : 39-42.
Maimun, M. (2017). Psikologi pengasuhan : Mengasuh Tumbuh Kembang Anak dengan Ilmu. Mataram: Sanabil Creative.
Meranti, T. (2013). Psikologi anak hiperaktif. Yogyakarta: Yogyakarta Familia.
Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif. Indonesia: PT Remaja Rosdakarya.
Nugrahani, F. (2014). Metode penelitian kualitatif dalam penelitian pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books.
Nuroniyah, W. (2023). Psikologi keluarga. Depok: CV Zenius Publisher.
Sa'diyah, R. (2017). Pentingnya melatih kemandirian anak. Jakarta: Jurnal FAI-Universitas Muhammadiyah Jakarta, Kordinat Vol. XVI No. 1.
Sonia, G., & Apsari, N. C. (2020). pola asuh yang berbeda-beda dan dampaknya terhadap perkembangan kepribadian anak. Bandung: Jurnal Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol 7, No : 1, Hal : 128-135.
Sugiono, P. D. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Indonesia: ALFABETA CV.
Suharsiwi. (2017). Pendidikan anak berkebutuhan khusus. Yogyakarta: CV Prima Print.
Sunarty, K. (2015). Pola asuh orang tua dan kemandirian anak. Makassar: Edukasi Mitra Grafika.
Sutadi, R. (2011). Materi pelatihan autistik & metode aba (Appalied Behavior Analysis). Surabaya: Kid ABA.
Wantah, M. J. (2007). Pengembangan kemandirian anak tunagrahita mampu latih. Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikti Direktorat Ketenangan.
Widihastuti, S. (2007). Pola pendidikan anak autis. Yogyakarta: Fajar Nygraha Autism Center.
Yusuf, A. M. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan penelitian gabungan. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.
Dewi, V. K. (2017). Hubungan pola asuh orang tua dengan tingkat kemandirian anak retardasi mental ringan Di SDLB YPLB Banjarmasin. An-Nadaa: Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 4(1), 21–25.
Laela, N. I. S. (2024). Bina diri dalam meningkatkan kemandirian melalui toilet training pada anak autis di sekolah luar biasa (slb) pelita kasih sukabumi bandar lampung [PhD Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.ac.id/32480/
Sa’Diyah, R. (2017). Pentingnya melatih kemandirian anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46.
Suyadi, S. (2021). Penerapan teori belajar behavioristik Skinner dalam pembelajaran baca tulis Al-Qur’an. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(2), 177–192.
Thaibah, H., Dewi, A. V., Rayani, E., & Fitriani, I. (2020). Pola asuh orangtua dalam mengembangkan kemandirian anak autis. November. Diakses dari: https://www. researchgate. net/publication/345212397. https://www.researchgate.net/profile/Icha-Fitriani-2/publication/345212397_POLA_ASUH_ORANGTUA_DALAM_MENGEMBANGKAN_KEMANDIRIAN_ANAK_AUTIS/links/5fa09daea6fdccfd7b977e17/POLA-ASUH-ORANGTUA-DALAM-MENGEMBANGKAN-KEMANDIRIAN-ANAK-AUTIS.pdf
Poltak, H., & Widjaja, R. R. (2024). Pendekatan metode studi kasus dalam riset kualitatif. Local Engineering, 2(1), 31–34.
Sutadi, R. (1997). Autisme: gangguan perkembangan pada anak. Dibacakan di simposium autisme. Yayasan Autisme Indonesia. Jakarta.
Vatin, N. D. (2022). Bukan hanya ibu,ayah juga penting dalam parenting. In Mutiara dari lima penjuru (pp. 99–102).