Pengaruh Media Rolling Ball terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Kelas VIII DI SMP Negeri O Mangunharjo Kabupaten Musi Rawas
Abstract
The problem in this study is that during the learning process the teacher still uses improvised media such as books or student worksheets and blackboards. The purpose of this study was to determine the effect of rolling ball media on Islamic religion learning outcomes of class VIII students at SMP O Mangunharjo, Musi Rawas Regency. The design used in this study is pretest-posttest control group design. The results showed that classes that used rolling ball media got higher learning outcomes than classes that did not use rolling ball media. The average student learning outcomes at the post-test experimental class > control class (85.6 > 73.7). Based on the t-test analysis using the SPSS application in the final test with an error rate of 5%, the significance value was <0.05 (0.005 <0.05), then Ho was rejected and Ha was accepted. Thus, it can be concluded that there is a significant effect of using rolling ball media on Islamic religion lesson learning outcomes for class VIII students of SMP O. Mangunharjo, Musi Rawas Regency.
References
Arikunto, Suharsimi. 2002. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
———. 2010. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
———. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azami, B, D Dessolina, E Kristina, dan ... 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Rolling Ball untuk Materi Fungsi dan Invers.” Journal of … 2: 69–80. https://eduresearch.web.id/index.php/jidr/article/download/15/18.
Azis, Rosmiaty. 2019. Dr. Hj. A. Rosmiaty Azis, M.Pd.I. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/13856/1/Ilmu Pendidikan Islam.pdf.
Cahyadi, Ani. 2019. Sumber belajar dan Media Pembelajar.
Kristiyanti, Novita. 2016. “Pengembangan Media Bolding ( Bola Bergelinding) Pada Mata Pelajaran IPS MAteri Kenampakan Alam, Sosial, dan Budaya Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.” Prosiding: 1–13.
Meiningsih, Sri. 2021. “Rolling Ball - Learning Cell dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Inggris Siswa.” Jurnal Paedagogy 8(2): 190.
Miftah, Mohamad. 2015. “Media Pembelajaran: Dari Konsepsi Ke Utilisasi Dan Permasalahannya Instructional Media: from Conception to Utilization and Problems Informasi Artikel.” Miftah, Mohamad (1): 138.
Mufida, Laela, dan Ahmad Miftahudin. 2017. “Rolling Ball: Pengembangan Media Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Kelas VIII MTs Di Kabupaten Pekalongan.” Lisanul’ Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching 6(1): 50–55.
Nuryadi, Tutut Dewi Astuti, Endang Sri Utami, dan M. Budiantara. 2017. Buku ajar dasar-dasar statistik penelitian.
Purwanto. 2020. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
RI, Kementerian Agama. 2014. Mushaf Al-Qur’an Terjemah. Jakarta: CV Pustaka Jaya Ilmu.
Shihab, Muh Quraish. 2006. “Tafsir Al Mishbah jilid 3.” News.Ge: 5.
Slameto. 2010a. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. : Jakarta: Rineka Cipta.
———. 2010b. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2014. Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tafonao, Talizaro. 2018. “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 2(2): 103.
Utami, Rizka dkk. 2021. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Widana, Wayan, dan Putu Lia Muliani. 2020. Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Kota Semarang Uji Persyaratan Analisis.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.